Saturday, March 09, 2013

mes mutaba'ah amal.

Bismillahirahmanirrahim
Assalamualaikum w.b.t..

mes mutaba'ah amal= my mutaba'ah amal
*mes means my, btw.

Kali ini, saya nak cerita sikit tentang Pak Cik Mutaba'ah Amal. Pernah dengar dua perkataan Arab ni? Kalau tak pernah dengar, jangan risau! Saya pun baru berkenalan dengan Pak Cik Mutaba'ah Amal ni..kira-kira 2++ tahun yang lalu kot. Tapi bak kata orang Caucasian, 'better late than never', right? Eheh!

So, actually mutaba'ah amal ni saya rasa bukanlah satu benda asing lagi dalam kehidupan orang-orang dah lama mendaftarkan diri kat University of Tarbiyah (UOT). Sebab antara subjek penting yang perlu diambil oleh semua pelajar UOT ini adalah Mutaba'ah Amal. Kalau tak amek, bukan student UOT la namanya.. hoho.

Q1: Ehhh, dari tadi duk sebut Mutaba'ah Amal berulang-ulang nih..ghapo dio gak Mutaaba'ah Amal tuhhh?

Minta maaf. Meh sini saya explain sikit pasal mutaba'ah amal (MA) . Kalau nak translate dari segi bahasanya MA ni bermaksud amalan ikutan. Dari segi syarie, MA ni memperbaiki, membetulkan, mengindahkan peribadi dengan amalan-amalan yang selari dengan sunnah Rasululullah. (kredit)

Atau lebih mudah nak faham, MA ni kiranya bila KITA set certain amalan2 yang kita nak/kena buat dalam waktu tertentu. For example, kita rase kita kena baca Quran 3 muka surat dalam sehari, kita rase kita nak kena puasa setiap hari Isnin dan Khamis (Fuhhh) atau mungkin kita rase kita kena puasa macam Nabi Daud berpuasa (Perghhh!). Pokoknya, roughly, MA tu macam tulah.

Q2: Ape tujuan MA nih sebenarnya?

MA ni adalah satu langkah untuk kita menjadi a better Muslim. A better practicing Muslim. Seorang muslim yang mengamalkan sunnah2 Rasulullah untuk menambahkan lagi kecintaan kepada Allah dan paling penting sekali untuk mencari redha-Nya.

Ada yang cakap MA ni is one way untuk mengelakkan diri kita dari buat benda-benda lagha  atau tidak berfaedah, Memang tak dinafikan, it's true! And ada jugak yang kata MA ni sebenarnya one way untuk membuatkan hari-hari kita yang lalui lebih bermakna dan tidak kosong. Kalau mengikut pengalaman sendiri (yang tak berapa nak banyak nihh) boleh rase la beza hari yang tidak diisi dengan MA ataupun hari yang MA-nya full. Serius! *muka konfiden*

Q3) Macam best je MA nih..acane nak buat ehh?

Yang paling penting sekali, bila nak set kan MA nih, setlah dari bawah. Maksudnya, kalau sebelum ni, kita baca Quran seminggu 2 page, mungkin kita boleh mula dengan setkan baca Quran sehari 1 page. And setkan jugak amalan-amalan lain. Ikutlah kemampuan masing-masing. Sikit-sikit takpe, asalkan kita try to istiqamah.

"Dan sesungguhnya amal yang paling Allah sukai ialah yang terus-menerus / istiqamah dikerjakan walaupun sedikit"
(HR ABU DAUD)

Some people suka buat borang MA, in which bile satu MA yang dah dibuat, nanti dorang tanda, yang tak buat tak tanda, and after sebulan nanti, akan tengok balik borang ni, and bolehlah evaluate diri; amalan apa yang masih kurang, amalan mane yang dah memuaskan. Gitulaaahh. Kalau google, iAllah kot banyak contoh.

And then bila amalan tu macam dah okay dan boleh pergi jauh, set lagi MA yang baru, contohnya tadi bace quran 1page/day rite? tambah jadi 3page/day ke etc. Bak kata Mama Usrah saya dulu, MA ni bila kita nak set lagi, kenalah bertambah, bukan berkurang. 

****************

Begitulah serba-serbi tentang MA nih. SERIOUSLY, waktu mula-mula dulu nak amalkan MA yang diset memang rase terpaaaaaaksaaaaaa sangat.. tapi sama-samalah saya, awak, awak dan awak try cari kemanisan dalam keterpaksaan itu. Lama-lama, iAllah enjoy je buat MA nih..:)

contoh.

p/s: dan yang paling penting sekali: semoga kita dapat menjalankan MA ni dengan ikhlas, bukanlah tujuan untuk riya' dan sebagainya. Amiinn :)

3 comments:

  1. :)
    somga istiqamah ^^
    rindu pd Abel. masuk balik team kami boleh?
    hehe

    ReplyDelete
  2. boleeehh..tapi kayanya udah di-remove deh dari group wassapp..hoo..sobsobs! :P

    btw, doakan kite ehh :)

    ReplyDelete