Saturday, March 23, 2013

kenapa awak nak nangis?

Assalamualaikum.

A: Awak, saya taktau ape yang saya rasa. Saya rasa nak nangis.

B: Hah? Ape yang awak rase? kenapa awak nak nangis?

A: Entah. saya taktau apa yang saya rasa. Yang penting saya rasa nak nangis.

B: ade sape-sape buat awak ke? buat jahat ke buat awak terase ke?

A: maybee..

B: hmm,  kalau macam tu nangis lah. nangis puas-puas. then, berlapang dada lah eh.

Fuhhh! kene tembak tepat kat jantung. sentap. nangis laju-laju. banjir kejap bumi Yogya yg dah lame tak hujan nih.




Katanya:

Dalam UOT (University of Tarbiyah) ni, bukan semua pelajarnya super perfect. bukan semua pelajarnya baik-baik belaka. bukan sume studentnya macam malaikat. no. tapi, insyaAllah semua studentnya nak jadi baik. Baik untuk dunia, baik untuk akhirat. Dan:



“Barang siapa yang dikehendaki Allah menjadi orang yang baik maka dia akan diberi-Nya cubaan.” (H.R.Bukhari)

Bila Allah dah gerakkan hati kita tu untuk join UOT ni, means Allah dah gerakkan kita untuk jadi baik. And menjadi baik itu bukanlah something yang boleh dicapai dalam sekelip mata. NO. it's a process. A continous process untuk buang karakter-karakter jahiliyyah dalam diri itu dan ianya bukanlah mudah. Tapi, biidznillah, mampu dicapai. (salut!) Dan dalam masa yang sama kita juga nak membentuk diri dengan sifat-sifat terpuji Rasulullah. In other words, kita nak buang sifat-sifat mazmumah dan nak hiasi diri kita dengan sifat-sifat mahmudah.

dalam hadith kat atas dah terang lagi bersuluh state yg sape nak jadi baik, mesti ada ujiannya. Salah satu ujian dalam ukhwah ni selalunya "terase" Jadi, terase bagai ni memang lah banyakkkkkkkkkkk berlaku kat UOT ni. Sebab kita semua tengah nak betulkan diri. bukan diri dah 100% betul. So, pandanglah ia as satu ujian untuk kuatkan iman. Ambil iktibar dalam semua perkara yang berlaku. Kuatkan hati sikit. And bila lemah mintak kekuatan kat Allah. Sebab semua yang Allah uji tu kan berdasarkan kemampuan hamba-hambaNya. So, belajarlah untuk berlapang dada. Bukan ke Imam Hassan al-Banna cakap:

“Setinggi-tinggi ukhwah adalah ithar (melebihkan saudaranya) dan serendah-rendah ukhwah adalah berlapang dada" ?

Allahurabbi. nanges lebih laju.





No comments:

Post a Comment