Wednesday, October 31, 2012

anda galau? anda tidak keruan?

Assalamualaikum wbt.

Firstly, alhamdulillah, exam's over and OSCE's result is out. Whatever the result is; always remember

 "Saya taktaulah ni nikmat or ujian, tapi saya bersangka baik sahaja kepada Allah" :)

Btw, had my first part of  lembu untuk qurban this year. Alhamdulillah, umur dah almost 21 baru nak qurban. Dulu saya ingat bapak2 or mak2 je yang selalunya qurban. Tapi, hikmahnya saya duduk kat bumi Yogyakarta ni, dapatlah membiasakan diri dengan qurban pada usia2 yang actually tak berapa nak muda ni. Anda  bila lagi? Jom pakat ramai2 kumpul duit untuk qurban next year! :)

And then, I don't know why suddenly tetiba kegalauan melanda this week. I dont really know how to define GALAU. I think it's like 'tidak keruan' or 'tak tau nak buat ape walaupun banyak benda kene buat' or 'rasa susah hati sebab rase mcm kene kawen sekarang, tapi takda calon'..(okay itu contoh ya! contoh!) or apa-apa jenis keserabutan kat otak, mengikut situasi masing-masing. hoho
Saya galau tawuuuu! galau!

Saya pun galau jugakkkk! nak nangis! T.T

Jadi dalam kes saya, mungkin saya akan mengambil definisi GALAU yang bermaksud 'tidak keruan'. Saya taktaulah ape kena dengan saya. Makan banyak, tidur banyak, malas banyak. Mungkin ade kecacatan kat Mutabaah Amal saya kot and saya perlu muhasabah diri bebanyak kot. bukan kot, memang perlu pun!

Sejak kebelakangan ni bumi jogja ni panas bebeno. Lagi panas daripada time musim kemarau dulu. Bahangnya ya Allah..berminyak-minyak muka bila bangun tidur. Malam semalam pun sama, dahlah panas, galau pulak tuh. Atas katil ade baju2 yang fresh dari ampaian and of courselah nak kene lipat. Tapi dengan kegalauan yang melanda, saya rasa mcm takde mood nak buat ape-ape. Nak tidur, dah banyak tidur. Sah! Ini budak memang galau!

At last, saya buka la lappy. Buka windows media player. Ingat nak cari lagu-lagu yang slow. Lagu-lagu yang saya rasa bila saya dengar bolehlah menenangkan hati yang galau. Tapi tengah pilih-pilih tu ternampak list bacaan quran. Terdetik hati nak pasang Al-Mulk kemudian surah-surah yang seterusnya. Subhanallah, alhamdulillah, kegalauan tadi *chennnggg chengggg!* bertukar menjadi satu ketenangan. Rasa bersemangat nak buat keje semua. Teringat dalam Quran, Allah cakap dalam surah Ar-Rad : 28;


 الَّذِيْنَ ءَامَنُوْا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوْبُـهُمْ بِذِكْرِ اللهِ أَلا بِذِكْرِ اللهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوْبُ
28. (yaitu) orang-orang yang beriman dan hati mereka manjadi tenteram dengan mengingat Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah-lah hati menjadi tenteram.


"Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah, hati menjadi tenteram"

Sweetnya Allah tu, dalam kegalauan, Dia detikkan hati saya untuk mendengar ayat-ayat suci-Nya sebab Dia tahu itulah yang saya sedang perlukan sekarang. Subhanallah.


p/s: jadi anda galau? anda tidak keruan? Saya pasti anda tau apa yang anda perlu lakukan! :)

1 comment:

  1. Comeynye bel bel.
    :')

    Besenye org akan tgk movie, dgr lagu, tido, makan dll utk hilangkan galau.
    Tapi Allah dah bgtau kita kat dlm wahyu Dia kan?

    Dgn mengingati Allah, hati menjd tenteram. Subhanallah
    :') chayo3x bel bel

    ReplyDelete