Thursday, August 26, 2010

early life in Jogja.

assalamualaikum:)

Okay, i've been very busy last week that i didn't have time to post anything bout my new place which is Universitas Gadjah Mada, Yogyakarta. Btw, my entry this time will be a bit different because i'm going to write in bahasa melayu+english+indonesia. bahasa rojak, bleh kan? :)

Tanggal 15.8, kami di tiba di Jogja, dua hari yang pertama, kami bebas melakukan aktiviti masing-masing plus kami dibawa untuk shopping barang2 keperluan kami di hostel. kat Carrefour je, kitorang dah spend about Rp500000. perghhh! macam mahal gle je kan. tapi kalau bahagi ngan 2775(anggaran), lebih kurang je kalau belanja kat Malaysia.

So, hostel kami..waahhh, bagus sekali. I like! 1 tempat shower and 1 toilet kat dalam bilik. bestla. bilik agak besar, share 2 orang je. ada katil, almari baju besar 2, meja belajar 2. selesa banget. cuma toilet die takde tempat flush. why? Gua pun gak tau. tapi memang agak common kalau pergi kat kost (bilik sewa), toilet die memang camtuh. senang cakap flush secara manual la.

last week, kami ade orientasi a.k.a OSPEK. kami dibahagikan kepada 55 kelompok (group). and saya dapat kelompok 36:). dalam kelompok tu semua Indonesian kecuali saya. jadi dari kelompok inilah saya dapat teman dari Indonesia. Alhamdulillah, mereka semua baik2 banget. sangat caring dan memahami. and lucu juga. they taught me Indonesian language and a bit Javanese. And, kalau saya kurang ngerti apa yang mereka ngomong, mereka akan try translate sampai saya faham walaupun kadang2 tu saya cakap je saya faham, tapi sebenarnya tak faham pun. kesian kat dorang lho.:(

During the orientation week, aduhhh, capek banget. tiap2 hari saya balik malam. berbuka kat luar.balik bilik je, mandi and solat isya' then terus tidur. nak terawih pun tak larat. pastu esok pukul 6 dah kene naik bas pergi ke FK (Fakultas kedokteran). OSPEK ni lain sket dari sistem orientasi kat Malaysia. kalau kat Malaysia banyak aktiviti2 yang outdoor kan. jalan sana-sinila. tapi OSPEK, banyak gile ceramah. siap tidur2 lagi time ceramah tuh. and ade homework untuk kelompok pula tuh. Sebab nilah ktorang sume balik bilik malam. nasib baik, ada teman Indonesia yang punya motorcycle. saya dihantarin ke hostel menaiki motorcycle. oh ya, dengan memakai rok (skirt) panjang pula tuh.

tapi sekarang OSPEK sudah habis. tapi untuk pelajar Malaysia, weekend ni kitorang ade sort of orientasi ngan senior2 Malaysia. and kali ni, maybe banyak aktiviti lasak kot. adeh, dahla bulan puasa. errr.


food? makanan kat sini kering la. kalau makan nasi kat Malaysia kan, esti ade kuah segala bagai, tapi kat sini..mostly kering je...tak berkuah pun. tapi makanan sedapla jugak. masih banyak yang mahu di-explore!

Apa-apa hal pun, next week, kuliah dah start dah. rasa macam cuak pula. Harap2 sumenya berjalan ngan lancar, insya-Allah. Amin. every 7 weeks, kitorang akan ade exam deh. 
rajin-rajin belajar ye nabilah!


setakat ni, JOGJA BESTLA. cuma kene hati2 nak makan, or jalan2 sebab banyak penyeluk saku a.k.a pencopet. harap semuanya akan baik2 sahaja buat kami di sini.:)


p/s: pix ade tapi malas nak letak. fb je la..heeeeee:D


No comments:

Post a Comment