Thursday, June 20, 2013

Sebenarnya..

Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikum..

*****************
A: So, ade ape-ape nak tanya lagi ke pasal benda ni?
B dan C: Hmm..takde kot...(sambil senyum tersipu-sipu)
B: Btw, hmm..ekceli, ekceli A...kitorang ade nak cakap something kat A...ermm..

B memandang C dan C membalas pandangan itu dengan sengih yang terukir di bibir dan juga seperti memberi signal 'ko la yang bagitau' ataupun 'betul ke nak bagitau ni?'. Either way.

A: Oh ye ke..ape dia? cakaplah..

B dan C saling pandang-memandang satu sama lain. A melihat riak wajah mereka. She noted that particular look. As if they've made a big mistake. As if they've broke A's favourite bowl or as if they've torn A's #no.1 dress. As if they have something that they've kept from A.

B dan C mengeluh panjang. *sigh*. Ada sesuatu yang besar yang mereka ingin sampaikan. Sesuatu yang sepertinya telah lama ditahan. Tetapi melihat keadaan itu, A sebenarnya dapat mengagak apa yang bakal disampaikan oleh mereka, cuma A harap bukan itu yang keluar dari bibir mereka. Bukan itu dan bukan pada saat itu. Tetapi, dengan penuh kudrat dia bertanya,

A: B, C..kenape ni? .cakap la. takpe, cakap je..
B: Sebenarnya,..................................

Satu-persatu kata-kata mereka masuk ke dalam otak A dan semuanya seperti yang disangkakannya. Mungkin ade sedikit kekacauan di otak A, membuatkan A terdiam sebentar, gagal untuk menyusun kata. Tidak tahu apa yang harus dibalas. Dia memaksa area Wernick dan Broca di otaknya untuk bekerja keras untuk menyambung perbualan itu..

*krikk krikk*

Paksaan demi paksaan, akhirnya.

A: (mengukir senyuman)..Ohhh, ye ke..hee (awkward moment)

*****************

Perasaan A bercampur-baur.
Sesungguhnya A menyerahkan segala urusan kepada Allah.
Dan dia percaya, ini adalah one step untuk Allah mentarbiyahnya.

Dan pada masa yang sama, dia sangat salute dengan B dan C atas keterus-terangan mereka. Bukan mudah untuk menyampaikan sesuatu yang serius seperti itu. Jzkk. Jzkk. Jzkk.

No comments:

Post a Comment